X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

منابع روایی درباره حضرت مهدی (عج)

برای آشنایی بهتر با منابع مهدویت، ابتدا آنها را به دو دسته شیعی و سنی تقسیم می‌کنیم و سپس بر اساس تاریخ صدور، آنها را بیان می‌کنیم. همچنین می‌توان آنها را در دو مقطع قبل از ولادت و بعد از ولادت امام مهدی (علیه السلام) دسته بندی کرد.

الف. منابع شیعه

یک. قبل از ولادت امام مهدی (علیه السلام) 

1. کتاب سلیم بن قیس؛ ابو صادق سلیم بن قیس هلالی عامری کوفی (م 76 ه‍‌). نام دیگر این کتاب اسرار آل محمد (صل الله علیه و آله و سلم) است. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : شنبه 30 بهمن 1395 14:23 | چاپ مطلب

شهر آرزوها

بى گمان خواهد آمد

در صبح یک آدینه!

سوار بر سمند سپیده با رایت آفتاب بر دوش،

تا به اهتزاز درآورد آن را بر بلنداى گنبد گیتى!

او مى آید

تا با آذرخش ذوالفقارش

سینه شب را بشکافد! 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : شنبه 30 بهمن 1395 14:18 | چاپ مطلب

وظایف عصر غیبت

اشاره: حضرت آیت الله العظمی صافی از مراجع بزرگوار معاصرند که افزون بر سخنرانی ها، آثار متعددی نیز نگاشته اند که برخی از آنها «کتاب سال» شده (همچون: التعزیر؛ انواعه و ملحقاته) و برخی «کتاب سال ولایت» شده (همچون: پرتوی از عظمت حسین(ع)). همچنین به خاطر تألیف کتاب «منتخب الاثر» برگزیدهٔ هفتمین همایش دکترین مهدویت شده اند. آنچه در پی می آید، گزیده ای از مطالب ایشان درباره حضرت صاحب الزمان(عج) است که با زبانی ساده برای مخاطبان عام بیان شده است. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : شنبه 30 بهمن 1395 13:14 | چاپ مطلب

امام مهدی عج در نهج البلاغه (بخش پایانی)

ادامه از بخش نخست

د) لحظه قیام امام دوازدهم در کلام حضرت علی(ع)

امام علی (ع) در کلمات غریب شماره ی (۱) به توصیف لحظه ای که حضرت مهدی (عج) قیام خود را آغاز می کند پرداخته است. ایشان می فرمایند:

فإذا کان ذلک ضرب یعسوب الدین بذنبه (پیشوای دین با طوفندگی قیام می کند.) (انصاری قمی. ۱۳۴۵.ص ۱۱۳۲)

استفاده از عبارت «ضربه بذنبه» از آن جهت مورد استفاده حضرت علی (ع) قرار گرفته تا لحظه قیام حضرت مهدی (عج) را به حمله و خشم شیر درنده تشبیه کند. مترجمین نهج البلاغه علاوه بر معنای فوق، بیان می دارند که عبارت «ضربه بذنبه» کنایه از طوفندگی و خشم حضرت مهدی (عج) هنگام قیام است که این طوفندگی به خاطر احیای دین خدا بوجود آمده است. (نواب لاهیجانی. ۱۳۷۹. ص ۱۲۸۹) 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : شنبه 30 بهمن 1395 13:08 | چاپ مطلب

امام مهدی عج در نهج البلاغه (بخش نخست)

● مقدمه

نوشتار حاضر سعی در شناخت ابعاد دولت کریمه مهدوی دارد که امیرالمومنین (ع) آن را در حدود ۱۴۰۰ سال پیش مطرح نموده اند. این مقاله معتقد است که برای سیاستگذاری در علوم انسانی با استفاده از نهج البلاغه بایست آن مطلوبی که تمام انبیا و اولیا علی الخصوص حضرت علی (علیهم السلام) برای تحقق آن مبعوث و منصوب شده اند یعنی تحقق دولت کریمه ی امام مهدی (عج) مدنظر قرار بگیرد و باید دید امام علی (ع) شرایط قبل، حین و بعد از تحقق جامعه ی وارثان صالح زمین به رهبری مهدی موعود (عج) را چگونه تصویر و ترسیم کرده  اند، تا از آن معبر به برنامه ریزی در علوم انسانی نائل آییم مثلا وقتی حضرت امیر (ع) گفته اند که یاوران مهدی فاطمه (سلام الله علیها) «جام های حکمت را سر کشیده اند»، برنامه ریزی سیاستگذاران در حوزه ی علوم انسانی باید به گونه ای انجام شود که افراد را در راستای 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : شنبه 30 بهمن 1395 13:01 | چاپ مطلب

در آخرالزمان؛ سرّى در طبیعت باقى نمى‏ماند !

احادیث فراوانی درخصوص مشخصات دوران ظهور حضرت در کتب برادران اهل سنت و شیعه وجود دارد. در این یادداشت سخنانی از امیرالمومنین علی(علیه السلام) را بازگو می کنیم. شناخت مشخصات دوران ظهور تا حد فراوانی وظیفه محبان حضرت را روشن می کند. در این حدیث امام علی(علیه السلام) با بیانی فصیح، وضع جهان و انسان را در زمان ظهور بازگو کرده اند. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 25 بهمن 1395 12:54 | چاپ مطلب

مهدی موعود (عج) بهار دلها و جانها(2)

در شماره پیشین به این نکته اشاره شد که بر اساس روایات در عصر پیش از ظهور، هنگامة مرگ بسیاری از  دل ها، جان ها و جامعه ها است و تنها یک احیاگر بزرگ و طبیب الهی می تواند آنها را از مرگ برهاند و چشم روشنی مصلحان و منتظران واقعی گردد.. همچنین به برخی از ویژگی های این دوران از قبیل: مرگ قلوب، مرگ حق و عدالت ، مرگ جوامع، مرگ انسانیت، مرگ ایمان و دین داری، مرگ اخلاق و مرگ جاهلی به تفصیل اشاره گردید و اینک در ادامه می خوانیم که: 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 25 بهمن 1395 12:51 | چاپ مطلب

امام غایب و شیعیان منتظر

آن روز هم مثل همیشه ، کلاس درس امام صادق (علیه السلام ) شلوغ بود . با این که شاگردان امام همه از دانشمندان و علمای بزرگ بودند ، اما وقتی پای حرف های امام (علیه السلام ) می نشستند، سراپا گوش می شدند و چنان غرق بحث و درس می شدند که گذشت زمان را متوجه نمی شدند. امام (علیه السلام ) لحن صدایش را آهسته کرد و فرمود: « السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ». 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 25 بهمن 1395 12:46 | چاپ مطلب

شهادت می دهم که تو حجت خدایی

مولای من! آقای من!

اکنون می خواهم اعتقادات خود را برایت بیان کنم، من باورهای خود را نزد تو امانت می گذارم.

اشهد ان لا اله الا الله، خدایی جز الله نیست.

من تو را گواه می گیرم که به خدای یگانه ایمان دارم. من خداپرست هستم و از همه بت ها بیزارم.

هر لحظه بتی می خواهد دل مرا را از آن خود کند، دل من باید حرم خدا باشد. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 25 بهمن 1395 12:43 | چاپ مطلب

عبادت در زمان غیبت افضل از زمان حضور

آیت الله بهجت (ره) فرمود: واى بر ما از آن روزى که قرآن یا عترت را از ما بگیرند. گرفتن هر کدام گرفتن دیگرى هم هست، زیرا این دو از هم جدا نمى شوند: "لَنْ یَفْتَرِقا" نه در خارج و نه در اعتقاد "حَتّى یَرِدا عَلَىَّ الْحَوْضَ" (1)؛ (تا اینکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.) تنها کسانى از حوض خواهند نوشید که با قرآن و عترت با هم باشند، عدّه اى هستند که همیشه موفّق اند، ولى بعضى مانند کودک یتیم بدون سرپرست هستند و به عمد و یا بدون عمد به هر جهت روى مى آورند، البته فى الجمله معذور هستند. به دلیل عدم حضور امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف . 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 25 بهمن 1395 12:39 | چاپ مطلب
کل صفحات :50
1
2
3
4
5