X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

تبارشناسی حضرت مهدی (ع) و پاسخ به دو شبهه (بخش پایانی)

ادامه از بخش نخست

بخش دوم: بررسی روایاتی که مهدی علیه‏السلام را از نسل عبّاس، عموی پیامبر ص معرّفی می‏کند

برخی از شبهه ‏افکنان و نویسندگان اهل سنّت، به نقل بعضی از روایاتی پرداختند که امام مهدی علیه‏السلام را از فرزندان عبّاس معرّفی می‏کند. این دسته از روایات، مانعی در راه تشخیص نسب امام مهدی علیه‏السلام به شمار می‏رود. در این بخش به بررسی و تحلیل چنین روایاتی می‏پردازیم.

الف) احادیثی که به صورت غیرواضح و مجمل، مهدی را از فرزندان عباس به شمار آورده است. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 13:47 | چاپ مطلب

تبارشناسی حضرت مهدی (ع) و پاسخ به دو شبهه (بخش نخست)

چکیده:

انسانهای سترگ، هرچند شهره عام و خاصند و احوال و افکارشان، در معرض دید و کنکاش سایرین قرار دارد اما محسود حاسدان و مورد بغض بیماردلان نیز هستند. بزرگ موعود بشریت هم از این قاعده مستثنا نیست اما زهی شادی و سرور که غبار ظلمت و فسانه از بلور حقیقت پاک شدنی است نه ماندنی. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 13:22 | چاپ مطلب

آموزه های اخلاقی در کلام اباصالح(عج)

ما همواره در انتظار منجی و مصلح بزرگ بشریت، حضرت اباصالح المهدی(عج) هستیم؛ چرا که انتظار داریم در دولت کریمه آن حضرت(عج) انسان ها و جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنیم و بهشت کوچک و سعادت دنیوی را به دست آوریم. در جهانی زندگی کنیم که بی عدالتی و بداخلاقی در آن نباشد و همه چیز بر پایه عدالت و اخلاق سامان یافته باشد. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 12:36 | چاپ مطلب

ایمان به غیب، یعنی ایمان به امام زمان(عج)

یکی از تفاوتهای اصلی نگرش توحیدی با نگرش غیر توحیدی، مربوط به مساله غیب است. بی تردید اعتقاد به عالم غیب و متافیزیک، خیلی از نگرشهای انسان را تغییر می دهد. غیب در درجه ی اول مختص خدا بوده و در درجه ی بعد به پیامبر و ائمه (صلوات الله اجمعین) می رسد، چنانکه در احادیث اسلامی از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان غیب نام برده شده است. بنابراین ما همه باید این نگرش توحیدی و راهبردی خود را تقویت نموده و در رسیدن به جامعه ای متقی کوشا باشیم. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 12:32 | چاپ مطلب

چرا امام زمان (عج) را اباصالح می خوانیم

یکی از مطالبی که کم و بیش مورد سؤال واقع می شود این است که چرا ما حضرت بقیة الله، امام زمان (ع) را در مقام دعا و ندبه با کنیه «اباصالح می خوانیم؟» آیا ایشان فرزندی به نام صالح دارند که او را اباصالح می خوانیم و یا علت و سبب دیگری دارد که ما نمی دانیم؟

معنای لغوی آب

کلمه اب در لغت عرب به معنای پدر آمده است . بدین جهت برخی از مردم تصور می کنند که عبارت اباصالح در حالت ترکیبی باید به معنای پدر صالح باشد تا معنی و مفهوم جمله صحیح گردد . 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 12:25 | چاپ مطلب

اصهب و ابقع کیستند؟

 اصهب :

اصهب در لغت به معنای شتر سرخ موست و به رومیان نیز به دلیل رنگ چهره و دشمنی با اسلام گفته می شود (1) و به معنای خاص نام یکی ازدو مدّعی قدرت و رقیب سفیانی است.

 براساس روایات اصهب و ابقع دو رهبر مخالف سفیانی اند که سفیانی در منطقه «شام»با آنها به نزاع برمی خیزد و برآنان چیره می شود.(ابقع در لغت به ابلق یعنی هر شیء سیاه و سفید و به خصوص به کلاغ سیاهی که با سفیدی آمیخته باشد و به هر شخص پلید و به ابرص و شوره زار و کسی که لباس وصله دار و رنگارنگ می پوشد، تعبیر شده است.) روایات درباره او و اصهب به اجمال سخن گفته اند.  

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 12:20 | چاپ مطلب

ظهور حضرت مهدی(عج)چگونه صورت می گیرد؟

از احادیث اهل بیت(ع) استفاده می‏شود: هنگامی که اوضاع عمومی جهان مساعد گشت و افکار جهانیان برای پذیرش حکومت حق آماده شد، خدا به مهدی(ع) اجازه نهضت می‏دهد. پس ناگهان در مکه ظاهر می‏گردد و منادی حق (جبرئیل) بشارت ظهورش را به سمع جهانیان می‏رساند. مردان برگزیده جهان که در چندین روایت تعدادشان 313 نفر تعیین شده، اولین ندای حق را لبیک گفته، در اولین ساعات دعوت، مجذوب مغناطیس ولایتش می‏گردند. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : دوشنبه 23 اسفند 1395 12:09 | چاپ مطلب

وَالْعَصْرِ

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالْعَصْرِ*إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ* إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِوَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

سعادت و شقاوت

و چیست آن حقیقت که پیر در خشت خام می­بیند و جوان در آینه­ ی صاف و زلال زندگیش نم ی­بیند و نمی ­یابد؛ گویی غفلت و سرمستی چنان گریبان­اش را گرفته که شهپر پروازِ درکش را شکسته است.

و گاه زمان می­گذرد­ و شیطان هم­چنان به عهد شوم خود وفاداری می­کند؛

عهد گم­راه کردن و دور کردن از این حقیقت. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : سه‌شنبه 17 اسفند 1395 12:19 | چاپ مطلب

مدفن زائر امام زمان (عجل الله) در عرفات

حجت الاسلام قاضی زاهدی گلپایگانی می فرماید: من در تهران از جناب آقای حاج محمدعلی فشندی که یکی از اخیار تهران است، شنیدم که می گفت: من از اول جوانی مقیّدبودم که تاممکن است گناه نکنم و آن قدر به حج بروم تا به محضر مولایم حضرت بقیه اللّه، روحی فداه، مشرف گردم. لذا سالها به همین آرزو به مکه مشرف می شدم. 

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : سه‌شنبه 17 اسفند 1395 12:12 | چاپ مطلب

باورمهدوی درکلام رضوی

مژده به ظهور امام مهدی(ع) از همان سالهای آغازین ظهور اسلام آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام(ص) در هر فرصت و مناسبتی که پیش می‏ آمد مردم را به ظهور عدالت‏ گستر موعود در آخرالزمان بشارت می‏ دادند و آنها را از نسل و تبار، تولد وغیبت، ویژگی های ظاهری، نشانه‏ های ظهور، شاخصه ‏های قیام رهایی‏ بخش و مؤلفه ‏های حکومت جهانی آن حضرت آگاه می‏ ساختند. تا آنجا که امروز ما با صدها روایت که از طریق شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل شده مواجهه ‏ایم.۱ این سیر پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) در میان اهل بیت طاهرین او(ع) استمرار یافت و هر یک از ایشان نیز در عصر خود تلاش کردند که باور مهدوی و فرهنگ انتظار را در میان امت اسلامی زنده و پویا نگهدارند و بدین طریق پیروان خود را در برابر هجوم مصائب، رنجها، دردها و بلاهای گوناگونی که از سوی حاکمان جور بر آنها روا داشته می‏ شد، صبر و پایداری بخشند.  

ادامه مطلب

تاریخ ارسال : سه‌شنبه 17 اسفند 1395 11:52 | چاپ مطلب
کل صفحات :31
1
2
3
4