X
تبلیغات
رایتل

فلسفه غیبت در زبان دانایان غیب

پیامبر اکرم و ائمه علیه السلام نخستین کسانى هستند که به منظور رفع شبهات ، از علت غیبت سخن رانده اند و در مجموعه هاى روایى ، احادیث زیادى در این باب جمع آورى شده است .

نعمانى از على علیه السلام نقل مى کند که ایشان دلیل غیبت را: غربال انسانهاى صالح از گمراه و دانا از نادان مى داند (1) و بر اساس روایت دیگرى حضرت در منبر کوفه فرمود:

زمین ، از حجت الهى خالى نمى ماند، ولى خداوند به دلیل ستم پیشه بودن خلق و ستم و زیاد روى آنان را وجود حجت بى بهره مى سازد (2)

روایات دیگرى که بیشتر در عصر تقیه جمع آورى شده اند، حاکى از این هستند که بشر قادر به درک فلسفه حقیقى غیبت نیست و این راز پس از ظهور آشکار خواهد شد.

در دوران امامت حضرت باقر (از 5 تا 114 ه - ق) و حضرت صادق (از 114 تا 148 ه‍ ق ) با توجه به نهضتهاى دینى و بازار گرم مناظره هاى مذهبى و ضرورت نقد عقاید کیسانیه زیدیه ، غلات و اسماعیلیه ، در خصوص غیبت امام به فلسفه غیبت توجه بیشترى صورت گرفت . روایات زیادى از امام صادق در این زمینه به دست ما رسیده است .

عبیدالله بن فضل هاشمى مى گوید: از امام ششم شنیدم که فرمود:

صاحب الامر، غیبتى دارد که تخلف ناپذیر است و هر جوینده باطلى در آن به شک مى افتد و اجازه نداریم علت آن را بیان کنیم . حکمت غیبت و، همان حکمتى است که در غیبت حجتهاى پیشین وجود داشته است و پس از ظهور، روشن خواهد شد، چنانکه حکمت کارهاى خضر از شکستن کشتى و کشتن پسر بچه و بر پاداشتن دیوار شکسته وقتى براى موسى روشن شد که آن دو، از هم جدا شدند. غیبت امرى از امور الهى و سرى از اسرار و غیبتى است از غیبتهاى او (3)

در روایت دیگرى ، امام صادق علیه السلام علت غیبت را آزمایش الهى مى داند (4)

از دید امام جعفر صادق علیه السلام تصدى خلافت توسط عباسیان به معناى غصب حقوق سیاسى ایشان ، به عنوان پیشواى بر حق مسلمانان بود و عباسیان از همان از ابتدا نسبت به ایشان و علویان بدگمان شدند. امام که سیاست تقیه را در پیش گرفته بود، احادیثى را در زمینه غیبت امام عصر علیه السلام در میان راویان حدیث شیعه نشر داد و این نکته را روشن ساخت : بر امام منصوص الهى ، لازم نیست ، قیام کند، تا حقوق سیاسى خود را به دست آورد.

او باید رهبرى روحانى خود را داشته باشد و وظایف خویش را انجام دهد تا زمانى که جامعه خود، به اندازه کافى از آگاهى و شعور سیاسى بر خوردار شود و با مراجعه به ائمه علیه السلام خواستار برقرارى حکومت اسلامى و شیعى گردد.

بر مبناى همین عقیده بود که امام صادق علیه السلام آشکار اعلام کرد: مهدى : به قدرت سیاسى دست خواهد یافت (5) 

امام صادق علیه السلام به گونه روشن ، بیان کرد که کدام یک از فرزندان ایشان ، مهدى شمرده مى شود (6) و پیش از ظهورش او را غیبتى باید و منشاء او چیزى جز خوف از کشته شدن (7) و عدم آمادگى مرمان نیست (8) و به دوستان خود توصیه کرد که در هر بامداد و پسین در انتظار فرج باشند (9)

در بیان امام صادق علیه السلام فلسفه غیبت و انتظار رابطه تنگاتنگى دارند و هر دو، به فعل انسانها باز مى گردند. چون این مردم هستند که شایستگى خود را براى ظهور یا عدم ظهور امام غایب به نمایش ‍ مى گذارند و با کارهاى ناپسند خود بین خویشتن و امام حجاب مى گردند از این روى به همه شیعیان خود سفارش مى کند:

در دولت باطل خموش و چموش باشند و در انتظار دولت حق به سر برند و بدانند که خدا، حق را به کرسى خواهد نشاند و باطل را محو خواهد ساخت 

از آنان مى خواهد:

هدنه و آرامش بر دین دارى خود صبر کنند (10)

امام صادق علیه السلام از ستمى که بر شیعیان اعمال مى شد غفلت نداشت و به همین دلیل تعمق در فلسفه و علت غیبت را سفارش مى کرد.

امام صادق علیه السلام به عمار ساباطى فرمود:

شما، به چشم خود نگاه کنید که حق امام شما و حق خود شما در دست ستمکاران است . آنان جلو شما را گرفته اند و دارایى شما را برده اند و شما را ناچار کرده اند به کشت و کار تلاش براى گذران و خرج دنیا و طلب معاش زندگى و صبر بر دیندارى خودتان و عبادت مخصوص به خودتان و اطاعت از امام خودتان با بیم از دشمن (11)

پی نوشت ها:

1- غیبت نعمانى ترجمه جواد غفارى /202 صدوق ، تهران

2- همان مدرک 203.

3- کمال الدین، ج 2/158.

4- غیبت نعمانى  243

5- کمال الدین 59

6- کافى کلینى ، ج 1/43، دارالتعارف للمطبوعات ، بیروت .

7- همان مدرک 338.

8- همان مدرک 338

9- همان مدرک 338

10- همان مدرک 333.

11- همان مدرک 333.


منبع: کتاب چشم به راه مهدى

منبع ما:http://tavoosejannat.blogfa.com/

تاریخ ارسال : دوشنبه 10 مهر 1396 11:21 | چاپ مطلب

(0)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام : *
پست الکترونیک : *
وب سایت :

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد